دستان بزرگِ هنر، در اسارتِ کاسبانِ تباهی

نویسنده تحلیل روز شنبه , 30 آوریل , 2016   تحلیل اجتماعی   بدون نظر

منصوره ناصرچیان /

پرده‌فرشی رونمایی شده برای درب ورودیِ حرم حسین‌ابن علی در سالروز تولد امام سوم شیعیان در عراق نصب می‌شود. این پرده فرش توسط ۳۰۰ فرش بافِ خمینی شهر در عرض شش ماه بافته شده است.

 این پرده در مساحت یک متر و بیست سانتیمتر در سه متر و بیست سانتیمتر از ابریشم خالص و با سه میلیون و 200 هزار گره بافته شده است.  این خلاصه‌ی خبری‌ست در کشوری که بافندگان فرش اکثرا دختر بچه‌هایی هستند که قبل از سن مدرسه روی چوب‌های دار قالی گره زدن تار و پود خود را به قالی یاد می‌گیرند و با چاقوی قالی‌بافی بند ناف کودکی خود را می‌برند.

اکثر آنها تا سنین بالا بدون هیچ‌گونه حق بازنشستگی و زندگی روی جاجیمی کهنه با کاشتن گل در بوم قالی بهارهای زندگی خود را با دردهای مزمن و چشم‌های ورم کرده سپری می‌کنند. بسیاری از آنان برای این که از این شغل اجباری خلاصی یابند حاضر به ازدواج در سنین پایین می‌شوند و تعداد کمی از آنها آن‌قدر خوشبخت خواهند بود که قالی‌بافی را کنار بگذارند.

بسیاری از آنها قالی‌بافی سرجهازشان می‌شود و تا آخر عمر. اکثر این فرش‌بافان از خانواده‌هایی با بافت سنتی-مذهبی هستند که در فضایی بسته، سال‌ها مانند کارگر کارخانه، کاری تکراری را برای دست‌مزدی اندک انجام می‌دهند.

کودکانِ فرش‌باف را مثل کودکان کار در کوچه و خیابانها نمی‌بینید که نگران وضیعت معیشتی‌شان شوید بلکه اکثر آنها در حاشیه‌ی شهرها و روستاها به دست فراموشی سپرده می‌شوند و رویاهای‌شان را در گره‌های کور قالی چال می‌کنند تا تاجران فرش را به ثروتی انبوه برسانند.

 اگر می‌شد از آن ۳۰۰ فرش‌باف راجع به شاهکارشان پرسید که آیا احساس رضایت نسبت به نصب دست‌رنج‌شان در حرم حسین بن علی دارند، می‌شد جواب‌شان را تا حدودی پیش‌بینی کرد که آنها چنان مذهبِ سنتی جز وجودشان شده که علیرغم دست‌مزدی ناچیز به دنبال «اجر اخروی» هستند.

 از ابتدای حضور انقلاب اسلامی، پروپاگاندای دیکتاتوری مذهبی به شیوه‌ای کاملا برنامه‌ریزی شده، اماکن «مقدسه» چون مرقد حسین‌ابن علی در عراق و مرقد زینبیه در سوریه را «تفرج‌گاه معنوی» برای مردم دل‌مرده در نظر گرفته که هر ساله تعداد زیادی راهیِ این سفرها می‌شوند. همچنین جمهوری اسلامی علیرغم تمام مشکلات اقتصادی که از بی‌کفایتی‌شان ناشی می‌شود تا به حال هزاران کیلو طلا و نقره برای ضریح حسین‌ابن علی و زینب در کشورهای پر آشوب و جنگی عراق و سوریه به عنوان هدیه‌ی «معنوی» فرستاده است.

 هدیه‌ی پرده فرش ابریشمیِ گران‌بها که حاصل دست‌رنج فرش‌بافان روستایی‌ست، نیز جز صدها هدیه برای این اماکن می‌باشد. نکته‌ی مهم نگه‌داشتن قشر زیادی مثل فرش‌بافان در فضایی مذهبی-سنتی‌ست و تلقین زندگی معنوی به آنها در حالی که زندگی اصلی‌شان به تاراج می‌رود.

یک سیستم دیکتاتوری-مذهبی دارای مبلغانی‌ست که زندگی معنوی را با انفعال مذهبی جایگزین زندگی واقعی قشر زیادی می‌کنند تا خود بتوانند زندگی مادی شاهانه‌ای داشته باشند. بهترین حربه‌ی آنها دور نگه‌داشتن این قشر از «آموزش» می‌باشد و فرو بردن آنها در آمیزه‌های مذهبی آمیخته با خرافات. کودکان و زنان فرش‌باف باید حاشیه‌نشین زیر سایه مذهب باشند تا صدرنشینان دیکتاتوری- مذهبی امپراطوری‌های مادی خود را گسترش دهند.

Advertisements

Author: mansourehn

I am freelancer and I was radio producer for five years. I produced 110 radio shows both in English and Persian at CHSR FM from 2010-2015. I have been writing for the think tank of "Tahlil Rooz" daily analysis of news located at the U.S mostly in Persian. I write satire, poetry and news analysis mostly about Iran.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s